Taksi Plakası/Mustafa ERDOĞAN

Millet olarak muhabbete düşkün olduğumuz için, taksilere dair çok hikayemiz vardır. Hem şoförün hem yolcunun paylaşılası bir hayat hikayesi olduğundan alan memnun veren memnun durumu denebilir. Bu özelliği bilen siyasiler, özellikle (Başbakan Erdoğan) gündemin nabzını taksi duraklarında tutmaya çalışırlar. Ben de bu ırkın ahfadı olarak bu sohbet silsilesinde yeri almış bulunmaktayım. Bugüne kadar muhabbet kurduğum istisnasız her şoför o araçta işçiydi. Ya kira ödüyorlar ya da yevmiye karşılığı çalışıyorlardı. Tamam, emekçi halkım edebiyatı yapmayacağım ama taksici derken kast ettiğimiz şoförler bu yazıda bahsedilecek olan rantın oldukça uzağındadır. Bu da bilinsin isterim.

İstanbul’da sayıları 20 bini bulmayan taksinin ya da tam tabiriyle taksi plakasının sahibi kim peki? Bu alanda birçok yatırımcı var. Önceleri ‘gurbetçi’ denilen yurt dışında yaşayan vatandaşlarımızın rağbet gösterdiği plakalara artan fiyatları nedeniyle son yıllarda yerli yatırımcı da talep gösterir olmuş.

Gelelim yazının esas konusuna… Bir taksi plakasının değerinin 900 bin TL’ye çok yakın bir rakam olduğunu öğrendiğimde hayretler içinde kaldım. İstanbul’da sayısı 20 bin civarında olan kayıtlı ticari taksi olduğuna göre kaba bir hesapla  toplam piyasa değeri 18 milyar TL gibi bir rakam ediyor…. 18 milyar TL!!!

İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin 2012 yılında ulaşıma harcanacak diye bütçelediği rakamın toplamı 3 milyar TL bile değil. Acı gerçeğin farkına varabildik mi bilmiyorum. Yoksa, hala alemin taksi plakasından Belediye’ye ne diyor musunuz?

Bu para neden bizi ilgilendiriyor dersiniz? Çünkü bir plaka fiyatının bu denli yüksek olmasının sebebi devlet. Trafikte sıkıntı yaratmasın diye İstanbul’da yıllardır yeni taksi plakası verilmiyor. Bu yüzden az sayıdaki taksi plakasının fiyatı da yukarı gidiyor.

Peki çözüm yeni taksi plakası dağıtmak mı? Şüphesiz bu daha vahim sonuçlar doğurur. Yollar iyice arapsaçına döner. Ama halkın kendisine ait olan bu 10 milyar dolarlık rant neden belli bir kesimin tekelinde. Mülkiyet hakkı kutsaldır demeyin pataklarım. Burada mülkiyet diye bir şey yok. Adamın evine arabasına el koyamazsınız tabii ki. Ama söz konusu edilen taksi plakası İstanbul halkına ait bir ranttır. Ve bize sorulmadan bu rant sonsuza kadar belli bir kesime verilmiş. Siz buna razı mısınız? Sonsuz süreli taksi rantı da nedir Allah aşkına?

Çözüm önerim İstanbul Belediyesi tarafından 5 yıllığına taksi plakaları için ihaleye çıkılmasıdır. Bu yolla her dönem için taksilerde belirleyeceğiniz asgari konforu rahatlıkla sağlayabilirsiniz. Ayrıca ihaleden elde edilecek gelir doğrudan halkın(belediyenin) kasasına girmiş olacaktır. Elinde mevcut plakası bulunanları mağdur etmemek için de belirli bir geçiş süresince elinde eski taksi plakası bulunanlara bu ihaleye yarı bedeli ödeyerek katılma hakkı verilir. Bu da onlara son kıyağımız olur. Daha sadece taksi rantı bu kadar. Şehrin rantına devam edeceğiz!

2 responses »

  1. muhammed dedi ki:

    çok güzel bir yorum. eline sağlık

  2. sebahattin dedi ki:

    benim anlamadigim agaoglunun yaptigi bir ev 600.000 ile 1.000.000 tl ye satilirken rant olmuyorda taksi plakasinmi rant oluyor. ben o plakayi alirken elimdekini avcumdakini satip aldim 3 tane evimi sattim para kolay kazanilmiyor. gidip gemi alicak halim yoktu baskalari gibi.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s